Thursday, May 5, 2011

Warna dan Penyakit

Rupa-rupanya warna juga saling berhubungkait dengan penyakit. Info ini saya baca dari majalah lama yang baru saya jumpa waktu mengemas bilik saya.



WARNA MERAH - HILANGKAN SAKIT KEPALA
Kajian mendapati warna merah sebenarnya membantu mengurangkan rasa sakit kepala. Jika anda mengalaminya, cuba tekapkan tuala lembab berwarna merah di atas mata anda sambil menutupkan mata. Cara ini membantu meningkatkan peredaran darah dan meningkatkan adrenalin dalam darah.



WARNA MERAH JAMBU - ELAK INSOMNIA
Masalah sukar untuk tidur memberi impak yang besar dalam kehidupan seharian. Jika anda mengalami masalah ini, cuba latari bilik tidur anda dengan warna merah jambu. Dari segi pemilihan cadar, langsir mahupun perhiasan, warna merah jambu dipercayai mampu mewujudkan suasana yang selesa dan romantik.



WARNA BIRU-KURANGKAN TEKANAN
Anda rasa tertekan ? Cuba fokuskan mata anda kepada sesuatu yang berwarna biru. Ia merangsang suasana tenang dan dapat mengurangkan tekanan darah. Carilah gambar pemandangan yang berunsurkan warna biru dan tempatkan pada kawasan yang mudah dilihat. Bagi yang sering menggunakan komputer, mungkin boleh cuba jadikan ia sebagai 'screen saver' anda.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...